Vredes opvoeding

Educatie van vrede is méér dan het spelen van kinderen. Miljoenen kinderen groeien wereldwijd op in gewelddadige situaties. Problemen oplossen zonder geweld lijkt ver weg voor hen. Vandaar ons initiatief om i.p.v. soldaatje/krijgertje spelen eens gezamenlijk problemen gerezen tijdens het spel op te lossen zonder geweld. In overleg, met overreding en samenwerking.

Enkele voorbeelden:

Spelnaam: “Vredesbouwers”

Doel van het spel

Kinderen leren samenwerken, communiceren en problemen oplossen om een fictieve vredige stad te bouwen. Door samen te werken, begrijpen ze hoe belangrijk het is om conflicten vreedzaam op te lossen en harmonie te creëren.

Speluitleg

Aantal spelers: 2-6 kinderen
Leeftijd: 6-12 jaar
Duur: 20-30 minuten

Spelmaterialen

  • Speelbord: Een eenvoudig bord met een lege “stad” die de kinderen samen gaan vullen.
  • Vredeskaarten: Kaarten met uitdagingen of scenario’s die de kinderen samen moeten oplossen.
  • Vredesmunten: Kleine munten die kinderen verdienen door goed samen te werken en oplossingen te vinden.
  • Bouwkaarten: Kaarten met verschillende gebouwen en elementen (huizen, parken, scholen, speelplaatsen, ziekenhuizen) die ze kunnen toevoegen aan de stad wanneer ze uitdagingen succesvol oplossen.

Spelregels

  1. Opzet: Elke speler begint met een lege plek op het speelbord voor de stad en enkele Vredeskaarten en Bouwkaarten.
  2. Uitdagingen: De kinderen trekken om beurten een Vredeskaart. Op de kaart staat een uitdaging die vraagt om een oplossing. Bijvoorbeeld:
    • “Er is een meningsverschil over wie waar mag spelen.”
    • “Twee groepen willen hetzelfde stukje land voor hun park.”
  3. Samenwerken: De kinderen moeten samen een oplossing bedenken voor de uitdaging. Bij een goede oplossing verdienen ze één of meer Vredesmunten.
  4. Stad bouwen: Voor elke Vredesmunt die ze verdienen, mogen ze een gebouw of element toevoegen aan de stad. Dit kan een huis, een park of een school zijn. Het doel is om de stad zo harmonieus mogelijk in te richten.
  5. Einde van het spel: Het spel is afgelopen als de stad gevuld is met alle gebouwen en elementen. Als er een oplossing is gevonden voor alle uitdagingen, hebben ze een vredige stad gebouwd en gewonnen!

Educatieve waarde

Het spel stimuleert samenwerking, empathie, en creatieve oplossingen voor conflicten. Kinderen ervaren dat ze samen problemen kunnen oplossen en een positieve omgeving kunnen creëren – een mooie manier om ze vroeg bekend te maken met vredesprocessen.

Of als tegenhanger van het soldaatje:

Spelnaam: “Stop de oorlog!”

Doel van het spel

Het spel gaat om samenwerking en strategie om een fictief conflict vreedzaam op te lossen. Kinderen leren zo spelenderwijs hoe belangrijk het is om vreedzame oplossingen te vinden en samenwerken boven alles te stellen.

Speluitleg

Aantal spelers: 4-10 kinderen
Leeftijd: 6-12 jaar
Speeltijd: 15-20 minuten

Spelopzet

  1. Verdeel de groep in teams: Twee teams met elk een eigen “kamp” of basis. In plaats van een “oorlog” te beginnen, proberen ze een oplossing te vinden om elkaar te ontmoeten en samen te werken.
  2. Conflictkaarten en Vredesboodschappers:
    • Conflictkaarten: Elk team krijgt een kaart met een fictief conflict (bijvoorbeeld “het voedsel is op” of “er is een meningsverschil over het speelveld”).
    • Vredesboodschapper: Eén speler uit elk team fungeert als vredesboodschapper en gaat heen en weer tussen de teams om de vrede te helpen vinden.
  3. Oplossing bedenken: De teams moeten samenwerken om een creatieve, vreedzame oplossing te bedenken en op te schrijven of uit te beelden.
  4. Vredesovereenkomst sluiten: Beide teams moeten akkoord gaan met de oplossing. Ze sluiten het spel af door een symbolische “vredeovereenkomst” te tekenen of samen iets te bouwen, zoals een kring of een toren.
  5. Reflectie: Na het spel kunnen de kinderen kort delen hoe ze zich voelden tijdens het vinden van een oplossing. Dit versterkt de boodschap van het spel.

Variaties

  • Korte rollenspel-oefeningen: Elk conflict kan als kort rollenspel worden gespeeld, waarbij kinderen proberen de emoties en perspectieven van de ander te begrijpen.
  • Symbolische vredesmunten: Wanneer een conflict vreedzaam is opgelost, krijgt elk team een “vredesmunt” die kan worden opgespaard voor een beloning aan het einde van de week.